De fleste kender efterhånden begrebet superfood. Det er de helseguruer propper sig med, indtil de opdager at de blev indlagt for tre uger siden med slemme mavekneb og en mindre forgiftning og opdager at de fuldstændig havde misforstået at det desværre er superfood-med-måde og ikke superfood-4-life. 

Spøg til side, der kan faktisk være enormt mange sunde fordele at hente fra disse slags madvarer – det kan bare være svært at identificere snot for sig og skidt for sig, hvis man ikke har prøvet at have med superfoods at gøre før – men før vi kommer til den gode liste er der lige ét spørgsmål vi skal have besvaret først.

Hvad er superfoods?

Superfoods er et term der egentligt bare dækker over mad- og råvarer der er virkelig sunde for vores krop. Det er normaltvis små frø – som eksempelvis chia-frø eller hør-frø, der har vist sig at være det perfekte supplement til de mennesker, der gerne vil kunne præstere lidt ekstra henover dagen. 

Disse frø er propfyldte med proteiner, kcal og fedt og har virkelig mange fibre i sig. De er kort sagt, alt det man skal bruge hvis man gerne vil både vokse rent størrelsesmæssigt og have bedre  og mere jævn energi igennem hele sin dag. 

Superfoods er enormt smarte, fordi de oftest kommer i form at diverse frø eller linser, og fordi de er virkelig nemme at supplere ovenpå normale retter, som eksempelvis salater eller i dressinger. Det er heller ikke unormalt at mange styrkeløftere smider chia, sesam og afskallet hør-frø ovenpå deres morgenmusli – det er en kaloriebombe uden lige, der nok skal holde dem kørende til middag.

Listen over superfoods du bør kende

  1. Chia-frø
    Er måske en af de mest kendte- hvis ikke den mest kende superfood i hele verdenen. Chiabølgen strøg ind over Danmark som en eksotisk storm stryger ind over Thailand – pludseligt var det over det hele, og det var alt folk på gaden kunne snakke om. 
  2. Linser – røde, grønne, sorte – you name it
    Linser er en af de mere ukendte superfoods på markedet. Ikke fordi de er nogen ny- eller banebrydende opfindelse, men fordi de bare duer. Linser har et ekstremt højt proteinniveau og indeholder rigeligt med kcal, til drengen i voksealderen eller motoren med lidt gas på. 
  3. Sesam-frø
    Selvom man måske ikke skulle tro det, er der utroligt meget guf at hente i disse små frø. Sesam-frø er mindst ligeså effektive og sunde som chia-frø, men koster 1/3 – og penge sparet er penge vundet.

You might also enjoy: