Det er ikke altid nemt, hvis ikke man har læst alverden inden for feltet, at vide hvad for noget mad der er med til at kickstarte et godt og sundt vægttab. 

Det er kcal/kulhydrater/fedt (både og ondt) og så videre – og hvilke af disse er onde og hvilke bør jeg søge mere mod? Det er der desværre ikke noget konkret svar på, men ved at inkludere et par gode madvarer i din daglige kost, kan du faktisk komme ret godt på vej, ret hurtigt. 

Der er desværre ikke noget her i livet der hedder en sund hurtig slankekur. Kroppen, som en helhed, er ikke særlig omstillingsparat, men den er god til langsigtede forandringer – og det bør man have i mente, når man går i gang med et vægttab – hvis du taber det på én uge, er chancerne også ret gode for, at de kommer igen i løbet af den næste.

Folk der går meget i fitness ved også at madvarer er det absolut vigtigste element, både i styrketræning, men også i forbindelse med vægttab. Derfor har vi sammensat en liste til dig over tre skudsikre madvarer du bør inkludere i din kost, hvis du gerne vil begynde at spise lidt sundere og skabe de bedste forudsætninger, for et sundt og langvarigt vægttab.

  1. Linser – røde, grønne, sorte
    Linser er en proteinbombe uden lige som vi i Danmark primært bruger i salater og til såkaldt \’daal\’, som er en linsegrød med mange stærke krydderier i. 

    Det linser kan, som de fleste andre madvarer ikke kan, er at have både et utroligt højt naturligt proteinniveau og samtidigt have rigeligt med kulhydrater – men de er nærmest helt fedtfri! 

    Det gør linser til den perfekte \’benzin\’ for kroppen er at den løbende får de proteiner som de trætte muskler har brug for, mens du også igennem linserne får rigeligt med kulhydrater der fungerer lidt som kroppens naturlige benzin. 

  2. Tun
    Den siger lidt sig selv, at din krop skal have rigeligt protein over kulhydrat og fedt, hvis du gerne vil skabe et mere \’lean\’ vægttab eller pakke nye muskler på. Tun er nemlig fyldt med protein, omega og indeholder faktisk hverken fedt eller kulhydrater – så med tun er man ude over hele Kan jeg tage på, af at spise det her? situationen. Svaret til det er; selvfølgelig kan du tage på hvis du spiser for meget af det – men det er stort set umuligt med tun. 
  3. Vand
    Det kan jeg slet ikke stresse nok – drikker du vand, og rigeligt af det, giver du din krop de bedste forudsætninger for at udskille affaldssoffer og andet skidterads. Derudover øger det også din krops naturlige metabolisme.

You might also enjoy:

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *