Markedsføring foregår mere og mere på sociale medier, men en effektiv metode at gøre virksomheden synlig på er stadig væk: Pressemeddelelsen.

Hvorfor? Fordi nyhedsmedierne opfattes som de mest troværdige og relevante i offentligheden. Når din historie bringes i mediet, ved læseren at historien har været igennem en journalistisk vurdering og fundet relevant. Se mere her, hvis du skal have en pressemeddelelse ud i medierne: pressemeddelelse

Hvad er en god historie? En god pressemeddelse er en nyhed, som journalister finder interessant og relevant at bringe i mediet. Men hvordan griber man det an at skrive sådan en? 

En metode, som kan hjælpe dig med at skrive en skarp pressemeddelelse er at forfatte teksten ud fra de fem journalistiske væsentlighedskriterier. Kriterierne er en måde, hvorpå journalister vurderer historiers relevans og nyhedsværdi: Vil dette have læsernes interesse? Hvilken værdi har historien rent journalistisk? 

1. Aktualitet
Din pressemeddelelse skal fortælle noget som sker lige nu i virksomheden. Nyheden skal gerne have vægt og være relevant for læserne. Det kan f.eks. være nye produkter, som skiller sig ud på markedet. Det kan også være nyheder, der handler om at virksomheden har igangsat et nyt interessant samarbejde, f.eks. med forskere. Måske har din virksomhed nogle velgørenhedsaktiviteter eller arbejder ud fra bæredygtighedsprincipper, som du gerne vil dele. 

2. Væsentlighed
Din nyhed skal have en vis grad af væsentlighed, før den er interessant at bringe i et offentligt nyhedsmedie. Det kan f.eks. være at din historie handler om et teknologisk gennembrud, f.eks. et produkt, som hjælper forbrugerne på en særlig måde. Eller måske handler din historie om et aktuelt samfundsproblem, f.eks. corona-virussen, som din virksomhed hjælper med at løse gennem gratis hjælp eller donationer.  

3. Det usædvanlige
Måske har du en helt særlig historie at fortælle om din virksomhed, som ingen har hørt om før. Det kan være en usædvanlig præstation eller et resultat, som andre også finder relevant. En god, fascinerende historie er også et kriterie, som journalisten bruger til at vurdere, om læserne har interesse i teksten.  

4. Identifikation
Journalisten vil også vurdere din nyhed ud fra om læserne af mediet kan identificere sig med din historie. Hvis historien er fjern fra læsernes virkelighed, eller ikke påvirker læserne på en eller anden måde, så er det tvivlsomt, at de læser videre. Når du skriver pressemeddelelsen, er det derfor en god ide at skrive den både til journalisten og læserne som modtager. 

5. Konflikt
Det er ingen hemmelighed, at medierne har en forkærlighed for at bringe nyhedsstof med konflikter, hvad enten det er mellem personer, organisationer eller lande. Og det har bestemt læsernes interesse at læse om konfliktstof. Men dette nyhedskriterie er et minefelt for virksomheders brand, og bedst at gå udenom, når du skriver pressemeddelelser. 

You might also enjoy: