At være havetosset er sådan en fantastisk form for galskab. Hver år i februar vil du høre dem sige i år skal jeg ikke have så meget. Kun lige det mest nødvendige Et par uger senere buner hele huset af forspiret chili og andre spændende planter og ordene som kun 10 flere end sidste år. Jeg ved ikke hvor de skal være, men det må jeg finde ud af høres tit og ofte fra den ene lykkelige have ejer efter den anden. 

Planter hjælper på humøret

Udover at havearbejde er en fantastisk kilde til motion, hjælper det også på humøret at gå i haven og lave havearbejde. Alt afhængig af hvad man er til, kan man dyrke blomster eller sine egne grønsager. Der er noget helt fantastisk ved at gå ud i haven og hente sine egne gulerødder eller kartofler. Du kan hente mere inspiration til din have her hos Fritidsmagasinet.

Byt og dyrk

Uanset om man er ny i haven eller gammel og garvet, er der masser af inspiration at hente på de sociale medier. Facebook har et utal af havegrupper, hvor det er muligt at spørge om råd, vise sin have frem og bytte frø. 

Naturen hjælper på stress

Udover den mentale velvære der er i at gå i haven og dyrke sine egne planter har planter også en positiv effekt på dit mentale helbred. Jo mere du er eksponeret for naturen og naturlige bakterier jo sundere vil du være. Det har vist sig at mennesker der lever i storbyer og ikke er i kontakt med naturen, har nemmere ved at få stress og har tilsvarende svære ved at komme af med den end mennesker, der har en have og opholder sig i naturen. 

Almindelige stueplanter har iøvrigt den fordel, ud over at de er kønne, en positiv effekt på hjemmets CO2 og indeklimaet generelt.

F.eks. er der en gruppe for tomater hvor der hver år sendes et brev rundt med tomatfrø og så kan man ellers alt efter hvor god man er til at være standhaftig udvælge sig de frø man her lyst til inden man selv lægger frø i brevet og sender det videre til den næste på listen. 

Det er en årlig begivenhed som flere ser mere frem til end juleaften. 

 

 

You might also enjoy: