Selvom markedsføring måske kan virke utrolig ligetil, så er det et par enkelte juridiske ting, som du bør være opmærksom på, før du bare går ud og poster lige hvad du har lyst til på de sociale medier. 

Før du læser videre kan du lige se om din virksomhed er berørt at markedsføringsretten i den meget lange og uudførlige liste herunder, hvis din virksomhed gør bare én af nedenstående ting, kunne det være en god idé, at få en smule juridisk rådgivning om hvordan du bedst tilgår den online markedsføring:

Hvordan berører det min virksomhed?

Prismarkedsføring, Reklame, skjult reklame og sammenlignende reklame, Miljømarkedsføring, Mærknings- og certificeringskrav og den dertilhørende markedsføring med selsamme, E-handel og alle dets facetter, Direct marketing, herunder henvendelse til forbrugere og hvad nogle kan se som spam.

Derudover er der alt markedsføring via sociale medier, herunder, Instagram, Facebook, YouTube, Twitter etc og Produktion (af nye produkter) eller lancering af allerede fremstillede produkter, du må ikke bruge og eller mindske beskyttelsen af erhvervshemmeligheder i markedsføring. Derudover er der regler om markedsføringskampagner, herunder konkurrencer og lodtrækning, købsopfordringer, priskrig mellem konkurrenter, omtale af konkurrenter i markedsføringen, markedsføring om tilbud på varer og tjenesteydelser, markedsføring til børn og unge og sidst er der markedsføring af alkohol. 

Markedsføringsretten er nedskrevet i markedsføringsloven, og trådte i kraft d. 1. juli 2006.

God skik er nøgleordet

Der er en paragraf, som er værd at bide mærke i. Den omhandler god skik i markedsføringsøjemed og danner sådan set rammerne for det der er mest væsentligt i markedsføring. Lovens § 1 beskriver dens formål, nemlig at udøve god markedsføringsskik; 

§ 3. Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser, jf. dog stk. 3. 

Det er en af de bedre regler der bestemt er værd at skrive bag øret. Hvis du dog går og er bare en lille smule i tvivl om du må markedsføre på den facon som du havde tænkt dig, så er der meget at vinde (og potentielt meget at spare) ved lige at gribe knoglen og give dit lokale advokatkontor et bip. 

Det der er med reglerne er at de kan være svære at tyde ved første øjekast, for de alle virksomheder har som udgangspunkt en fri ret og adgang til at reklamere og markedsføre for deres produkter som de vil. Der findes dog enkelte begrænsninger for virksomheder, der udbyder sundhedsydelser, lægemidler, fødevarer, tobak og alkohol. Hvis du udbyder en eller flere af overstående, skal du vide at der findes særskilte love for netop dette område.

You might also enjoy: